dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
gigantisme
Ook: Champions League-effect. Titel van een in 2019 verschenen ... >>
 Vandaag 17-05-2024
21848 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 middeninkomen
2 default risk
3 nullijn
4 Dogs of the Dow
5 primair begrotingssaldo
 Thema's
 Recent verbeterd
17-05zero sum game
17-05Algemene Rekenkamer
17-05houdbaarheidssaldo
17-05krappe arbeidsmarkt
17-05herverdeling van inkom...
17-05nivellering
16-05welvaartsladder
16-05primair inkomen
16-05herverdeling van arbei...
16-05tranche
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

bankhelpdeskfraude


Een vorm van helpdeskfraude: een oplichtingsmethode waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van een bank en proberen (met gebruikmaking van social engineering) het vertrouwen van het slachtoffer te winnen en hem te bewegen om geld over te maken.
Zo kan bijvoorbeeld door de oplichters ernstig gewaarschuwd worden voor het zogenaamde feit dat criminelen toegang hebben weten te krijgen tot bankgegevens en dat het uit voorzorg sterk aan te bevelen is het banksaldo over te maken naar een tijdelijke en 'veilige stallingsrekening' (van de criminelen uiteraard). Of er wordt vervolgens een nep-bankmedewerker langsgestuurd om de bankpas op te halen, waarna de oplichters geld van bankrekening halen.
Hoewel het niet om enorme bedragen gaat (in 2021 ongeveer € 50 miljoen) wordt veel schade aangericht omdat het gaat om heel veel financieel kwetsbare (vaak oudere) mensen die al moeite hebben om rond te komen.

Voorbeeld

  • 'Nederlandse banken hebben afgelopen jaar bijna 36 miljoen euro schade geleden door cyberfraude.
    Vooral bankhelpdeskfraude was met ruim 28 miljoen euro een grote kostenpost, blijkt uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Tienduizend mensen werden er in 2023 slachtoffer van. Banken en de cyberpolitie waarschuwen voor nieuwe, geraffineerde vormen van cyberfraude. Criminelen zetten volgens de politie op steeds grotere schaal kunstmatige intelligentie in om mensen op te lichten.'
    Bron: De Telegraaf, 10-3-2024.

  • 'Twintig maanden cel geëist voor bankhelpdeskfraude - Een 21-jarige man uit Diemen moet, als het aan het OM ligt, twintig maanden celstraf opgelegd krijgen, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man wordt ervan verdacht zeker zeven (hoog)bejaarde mensen te hebben opgelicht. In de visie van het OM is bewezen dat de verdachte een essentiële rol had bij het plegen van bankhelpdeskfraude. Uit het dossier blijkt, volgens het OM, wat de werkwijze van deze criminelen is. Iemand benadert de ouderen telefonisch en doet zich voor als medewerker van de bank. De slachtoffers wordt vertelt dat er fraude wordt gepleegd met hun bankrekening, waardoor ze snel actie moeten ondernemen. Een andere ‘medewerker’ komt vervolgens aan de deur om de pinpassen op te halen. Waar vervolgens zoveel mogelijk geld vanaf wordt gehaald.'
    Bron: OM.nl - 25-08-2023.


Zie ook: helpdeskfraude, vertrouwen, social engineering, persoonsgegevens, identiteitsfraude, spoofing, phishing. Vergelijk: pas-opstuurfraude.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter B.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet